Författaren Jonas Hassen Khemiri får ett oväntat mail från sin pappas barndomskamrat Kadir. På en säregen fransk-arabisk svenska presenterar Kadir en genial idé: ”Låt oss kollidera våra kloka huvuden i ambitionen att kreera en biografi värdig din prominente far!” Fadern, den kosmopolitiske superfotografen, har förlorat kontakten med sin familj och försvunnit. Vad var det som hände egentligen?
Montecore sträcker sig från det sena sjuttiotalets progg, över iskylan i Lasermannens Sverige, in i våra dagar. Jonas och Kadirs minnen glider allt längre ifrån varandra. Kampen om sidutrymmet och jakten på sanningen hårdnar.
Montecore nominerades till Augustpriset, fick Sveriges Radios romanpris och har utnämnts till en av 00-talets tio bästa romaner.
Köp boken här.
Läs ett utdrag.
”Man slukar den. /…/ Det finns inte en död minut, berättarglädjen står högt i tak.”
– Aftonbladet
”Montecore är ett fulländat romanbygge. Det finns inte en enda sak som inte sitter på exakt rätt plats, inte ett enda ord som är överflödigt eller utelämnat. /…/ Montecore är en perfekt roman. Och det gör mig bara så fruktansvärt jublande jättelycklig. Så sitt inte där och läs mig. Läs Jonas Hassen Khemiri.”
– Elle
”Jonas Hassen Khemiri sätter en nålspets i den svenska självtillräcklighetens allra känsligaste punkt – själva språknerven.”
– Expressen
”Riktigt hur han får ett ämne som integration att svänga begriper jag inte, men det får han.”
– Kulturnyheterna, SVT
”Montecore är inte minst en allvarlig och svår kamp mot de korrekta konstruktionernas gift i våra tankemönster, hur rasister, fundamentalister och humanister trampar runt samma majstång av schabloner. ’Förstår någon överhuvudtaget någonting av en historia som inte är deras egen? Tvivlen har börjat töja mitt bröst’, suckar författarrösten. Sucka inte, broder. Berätta mer!”
– Kulturnytt, P1 Sveriges Radio
”Den är smart, hipp och uppfinningsrik, men i grunden ett hjärtslitande verk av förbluffande kvalitet. Och efter ett tag inser man att allt finlir och alla romantekniska finesser finns där som ett sätt att linda in den nakna smärta som är romanens förutsättning. Då är man fast. /…/ I Montecorehälsar Pappor konsekvent folk med att säga ’Tjenare jävla galoscher’. ’Tjenare’, vill man svara och tillägga, ’hoppas att vi möts igen’.”
– Sydsvenskan
”En rik väv av varma känslor och outslitlig energi /…/ Jonas Hassen Khemiri har än en gång tagit en klassisk berättelse och vridit den ett halvt varv så att ljus och skugga faller annorlunda än de brukar. /…/ I Montecore sätts jaget på spel för att kunna ge en avslöjande bild som avviker från den officiella av Sverige som ett demokratiskt, jämlikt land.”
– Dagens Nyheter
”Jonas Hassen Khemiris debutroman Ett öga rött var den bok som sålde bäst i pocket i Sverige förra året och kritikerna älskade den. Så hur går han vidare? Fixar han det? Ja. /…/ Khemiri har fingertoppskänsla just för idiom och system av idiom, och hur de i allt större utsträckning korsas, krockar och bryter emot varandra i den globala by som varje västerländskt medvetande numera utgör, och varför det händer. Därmed lämnar han resten av det unga gänget på Sverigeparnassen ljusår bakom sig.”
– Upsala Nya Tidning
”Jag tror att porträttet av fadern Abbas är ett av de mest ömsinta jag överhuvudtaget har läst.”
– Göteborgs-Posten
”I sin gravallvarliga humor påminner Khemiri om Zadie Smith och Hari Kunzru. Men framför allt är han sin egen. En sällsynt berättarbegåvning med en fot i förorten och huvudet förbannat högt. En unik tiger.”
– Östgöta Correspondenten
”Debuten, Ett öga rött, belönad med Borås Tidnings Debutantpris, var ett genombrott i Östergren- eller Lundell-klass. Och inte lär stojet bli mindre nu. Jonas Hassen Khemiris andra roman Montecore inte bara motsvarar de enorma förväntningarna. Den överträffar dem.”
– Borås Tidning
Montecore är såld till ett femtontal länder. För mer info om internationella rättigheter, kontakta Wylie Agency.