Vem är den där Abulkasem som alla pratar om? En homosexuell discodansare, en demonregissör, en terrorist? Tre personer använder namnet Abulkasem för att stärka sig själva. Tre forskare gör sitt bästa för att kartlägga och mörda honom.
Följ med på jakten efter Abulkasems sanna identitet.
Invasion! är Jonas Hassen Khemiris debut som dramatiker. Den hade urpremiär den 10:e mars 2006 på Stockholms stadsteater, spelade för utsålda hus i två säsonger och togs ut till 2007 års Teaterbiennal.
Regi: Farnaz Arbabi
Medverkande : Bahador Foladi, Isabel Munshi, Bashkim Neziraj, Shebly Niavarani.
Invasion! sedan dess spelats i Frankrike, Belgien, Tyskland (ett tiotal uppsättningar), Österrike, Schweiz, Storbritannien, Nederländerna, Finland, Danmark, Sydkorea, Norge och USA (två uppsättningar – en i New York och en i San Francisco). Pjäsen belönades med en Village Voice Obie Award 2011 för bästa manus.
”Lika berusat ordflödande, lika rolig, lika känslig för den underliggande sorgen och det lättsårade utanförskapet som böckerna… en lysande lek i teaterskrivande. Kontakten mellan scen och salong är omedelbar.” /Dagens Nyheter
”Jonas Hassen Khemiri visar med sin intelligent uppbyggda text att han inte bara är författare (Ett öga rött och Montecore), han är dramatiker också. Invasion! är lika svårdefinierad som Abulkasem själv, och vi tvingas flera gånger betrakta människor och skeenden med nya ögon.” /Svenska Dagbladet
”… så rolig, så sorglig och så levande föreställning.” /Kulturnytt
”En fartfylld språklek … det handlar förstås om identitet och utsatthet,om alltför snabb etikettering och om förutfattade meningar – men det handlar lika mycket om hur språket skapas ur kreativa missförstånd … full fart och mycken hjärna.”
– Aftonbladet
”Vilken attack det ryms i Jonas Hassen Khemiris rasande roliga pjäs. Effektivt smular han sönder all form av inskränkt vi-och-dom-tänkande. Ändå sätter man skrattet i halsen för under den svarta komiken skymtar en sorg och ilska.”/City
”Jonas Hassen Khemiris debutpjäs Invasion! anfaller på så många nivåer att man efteråt inte är alldeles säker på vad det är man har upplevt. Ett skämt? Ett drama? En ivrig och fåfäng jakt på identitetens kärna? Hur som helst – lysande teater är det, ja, snudd på nyskapande i sin hänsynslösa och humoristiska attack på publikens förväntningar och teaterns former.” /Borås Tidning
”Det här är riktigt bra. Så bra att jag lite ångrar alla superlativ jag någonsin yttrat, eftersom jag inser att de var tänkta att sparas till nu. Sverige har inte bara välsignats med en ny fantastisk författare, utan också en mycket lovande dramatiker. Det är inte en dag för tidigt.” /Teaterstockholm.se
The play was chosen as a New York Times Critics Pick!
”a slyly entertaining comedy with a sharp political edge. (…) expresses confusion with remarkable clarity.” /The New York Times
”If you’ve ever wished somebody would write a razor-sharp play anatomizing lazy paranoia about the Middle East―somebody has.” /The Village Voice
”Ask no more questions. Do not hesitate. This is without a doubt one of the best plays I have seen this entire season – and that includes Broadway, Off-Broadway and Off-Off-Broadway. It’s an extremely intelligent, linguistically complex, politically charged, attention grabbing, rapid-fire tour de force for each of its 75 sharply written, cunningly directed, and superbly acted and deliciously well received minutes.” /New York NearSay
”one of the best social commentaries in dramatic form of the past few years, and you owe it to yourself to see it as soon as you can.” /CurtainUp
”in the hands of director Erica Schmidt and in the voices and interpretative moments of all four ensemble actors, this play is funny, sad, and thoroughly engaging.” /Berkshire Fine Arts
”Playfulness and seriousness intermingle to disturbing – and awfully satisfying – effect.” /Theater Mania
”this is a high-energy, often hectic experience, with theatrical and political ideas bouncing off each other like pinballs.” /Backstage
”It’s a stimulating, challenging, and rewarding ride.” /NY Theatre
”Snarky and subversive, Invasion! hits home without pulling punches (…) truly remarkable production (..) whip-smart and deftly dealt production and a must see for anyone who’s sick of America’s political dead weight and the present dramatic doldrums.” /Theasy.com
”exceptionally put together by the playwright who has entertainment as well as enlightenment of some very serious subject matter on his mind (…) the perfect production to wake you from those winter doldrums.” /OscarMoore.com
”When you’re in the hands of totally confident, committed theatre artists – well, there’s nothing like it. (…) The Play Company finds relatively unknown contemporary international playwrights with something to say. This is one of their best finds yet.”/Lighting&Soundamerica
“Wonderful, fantastic, magnificent… a manic phantasmagoria… a real find… Please add this play to your repertoire.”
/Süddeutsche Zeitung about the production at Münchner Kammerspiele (Munich Studio Theater)
”Invasion talks about the power of language and all the images it evokes. At times spectators could not tell what was fiction and what was real. What else can you expect from theatre?”
/Johannes Brecher in Darmstädter Echo Jugendtheater Darmstadt
”…«Invasion!» a perfectly timed play at the end of a campaign, where language, xenophobia and media repeatedly explore each theme. The play made me think, both during the performance and afterwards..” – Firda/ Sogn og Fjordane Teater
”Funny, eventful, easy-going and opinionated … its Swedishness brings a fascinating aspect to the play, but the universality of the themes remains.” /The Finnish National Theatre, Silja Ylitalo / Maailman Kuvalehti
”Sometimes funny and sometimes heart-breaking, Invasion! is sweet and bitter like the reality we live in. Eventually the Invasion! can also be a hoax.”/Cosmoradio, Salonica Radio Station
“For those who love theatre, this performances is a challenge! They will leave the theatre satisfied and at the same time puzzled on what is happening in many contemporary , social matters.”/ Teatro blogg
Invasion! Trailer (US)
High school students react to Invasion! (US)
Fransk Invasion!
Tysk Invasion!
Teater Esiteb (bootleg-version hittad på Youtube – från Estland kanske?)