Dramaläraren Rolf vill sätta upp Strindbergs Ett drömspel men hans elever vägrar. Istället bestämmer de sig för att fylla scenen med sina egna drömmar. Alla ges chansen att spela Gud.
Blanca återupplivar sin döda syster, Idris friger sina fängslade bröder, Olivia sammanför sina åtskilda föräldrar och stumma Sanoj förvandlar sig till språkets centrum. Roll blir identitet, dröm blir verklighet.
”Pjäsen har en helt genial konstruktion.”
/Kulturnyheterna SVT
“Det är bara att gratulera publiken, för det är smart underhållning som väntar.”
/Aftonbladet
“En intelligent festlig teaterlek.”
/Kulturnytt SR
”En av höstens hetaste pjäser.”
/Dagens Nyheter
“Mycket bra!”
/Svenska Dagbladet
”Det är en lysande text där form och innehåll går perfekt hand i hand.”
/Smålandsposten
”Oroväckande rasande roligt. En ordmagiker är han, Khemiri.”
/Nummer.se
Om Regionteater Blekinge Kronobergs/Riksteaterns uppsättning:
”En av höstens hetaste pjäser. (…) Det är en fantastiskt fin liten uppsättning, alldeles säkert en av årets roligaste och spelgladaste. (…) Ensemblen spelar med det självförtroende som man har när man vet att man spelar med i rätt pjäs på rätt plats. /DN
”Jonas Hassen Khemiri har överraskat förut och det gör han här också. Pjäsen har en helt genial konstruktion. (…) Samma absoluta tonträff som i romanerna. (…) Det här blir någonting mer än bara text, det blir bra teater.” /Kulturnyheterna SVT
”Det är bara att gratulera publiken, för det är smart underhållning som väntar (…) Texten är notorisk i sina perspektivbyten, det är rena Bröderna Marx över de pilsnabba hyperironierna. Regissören Sara Giese mejslar ut fiktionslagren, och skådespelarna växlar över hur ledigt som helst.” /Aftonbladet
”Det är omöjligt att inte smittas av spelglädjen som ensemblen på Regionteatern utstrålar. (…) Jonas Hassen Khemiri har skrivit en intelligent festlig teaterlek. (…) Kärleksförhållandet till texten märks som sagt ut i bänkraderna.” /Kulturnytt
”Mycket bra! (…) Spelet rör sig hela tiden mellan olika fiktionsnivåer, vilket är Hassen Khemiris specialitet. Han tar upp ämnen som våld, rasism och Sveriges nazifläckiga förflutna på ett så intrikat sätt att vi aldrig kan luta oss tillbaka i trygg förvissning att vi befinner oss på den rätta, goda sidan. (…) Här balanserar hon (Sara Giese) skickligt det hejdlöst komiska och det allvarliga och bidrar till ett slags uppfordrande sorgsenhet.” /Svenska Dagbladet
”Det blir smärtsamt tydligt vilken makt ordet har. Men i Jonas Hassen Khemiris värld är det också tydligt hur underhållande ordet kan vara. (…) Det är en lysande text där form och innehåll går perfekt hand i hand. (…) Och all den humor som finns i texten adderas med hjälp av fantastiska fysiska uttryck. (…) I Fem gånger Gud förenas humor och allvar på ett sätt som är alldeles för sällsynt. Därtill hålls spänning vid liv genom att vi aldrig får vara riktigt säkra på vad som kommer att ske i nästa stund. Det enda vi vet med säkerhet är att det inte blir som vi hade tänkt oss. /Smålandsposten
”Oroväckande rasande roligt. En ordmagiker är han, Khemiri.” /Nummer.se
”Jag gillade det jag såg i Växjö.” /Expressen
”Igår kom den så äntligen hit, succépjäsen av Jonas Hassen Khemiri och Riksteatern, som nu gör sitt segertåg genom Sverige. Förväntningarna var höga och risken att bli besviken stor. (…) Men Fem gånger Gud höll hela vägen – den är verkligen så bra som det sägs. Sällan har jag hört sådant tryck i applåderna på Östgötateatern.” /Folkbladet
”Det khemiriska drömspelet är en fröjd av språk och sanningar lager på lager. En hysteriskt komisk, ofta drabbande och ibland nästan läskig kamp om mening.” Betyg: 5/5 /Motala och Vadstena Tidning
”Jonas Hassen Khemiri och ensemblen tar sig an Strindbergs Ett drömspel med gnisslande och mångbottnad humor. Som smakar bra.” /Corren.se
”Fem gånger Gud är precis så bra som alla säger. I kväll spelas den i Medborgarhuset i Säffle. Ta. Dig. Dit. Det är allt du behöver veta. (…) Det är så riktigt bra teater ska vara. Beröra och hänföra så att publiken reser sig upp i slutapplåderna.” /Värmlands Folkblad
”Fem gånger Gud är otroligt välskriven och tät i replikerna.” /Östersundsposten
”Få kan gestalta en stor sorg med så stor humor som Khemiri. (…) Helt genialt.” /Länstidningen Östersund
”Lekande och lysande.” /Norrbottenskuriren
”Att se på Jonas Hassen Khemiris Fem gånger Gud, i Sara Gieses regi, är lite grann som ett besök på Leos Lekland för ett barn, himmelskt roligt, uppslukande, och kräver sin återhämtning efteråt.” /Västerbottenskuriren
”Jonas Hassen Khemiri har skrivit ett av de absolut roligaste stycken jag sett på teatern på mycket, mycket länge. (…) Ensemblen är fullkomligt ja, fullkomlig. I Sara Gieses genialiska regi, lika skiktad som tillåtande, krävande, levererar de en föreställning som ja, äger! (…) Alldeles lysande slutar det då med språket självt – en sådan kärlek! – och den här texten kan bara sluta som den börjar: Tack!” /Gefle Dagblad
”Fem gånger Gud är en charmfull och väldigt rolig lek med identiteter. Den har fått en kongenial form av regissören Sara Giese som driver spelet till häftiga känslokast, från buskis till djupaste allvar.” /Arbetarbladet
”En sak står klar efter att ha sett turnépremiären av Fem gånger Gud: Jonas Hassen Khemiri är en otroligt begåvad författare (…) Regissören Sara Giese måste haft en klar vision om hur det ska se ut och resultatet är imponerande. Fem gånger Gud ligger hela tiden steget före åskådaren och är klokt underhållande både i det stora och lilla.” /Folkbladet
Om Stockholms stadsteaters uppsättning:
“Underhållning i dess mest intelligenta form – rappt, träffsäkert och samtida.” /Aftonbladet
“Hela ensemblen är oförfalskat spelglad…” “Förtvivlat underhållande… En hit alltså.” /DN
“…ungt träffsäkert tilltal.” “…sanslös energi och nerv.” /City
”Khemiris pjäs…sjunger …en lekplats för och om tonåren – tiden då man är Gud i sitt eget liv.” /Kulturnytt SR
“Fyra getingar… (…) båda uppsättningarna är lika bra och lika texttrogna” /Expressen
“Orden har kraft i Fem gånger Gud” /SvD
Om texten:
”Det är kul, det är olustigt och det är snyggt gjort. Fem gånger Gud är en genialisk pjäs.” /Norra Västerbotten
”Det ska bli oerhört kul att se vad Riksteatern gör med pjäsen under den kommande turnén.” /Dagens Nyheter
Pjäsen hade urpremiär i regi av Sara Giese och gick på Sverigeturné med Riksteatern, våren 2008.
Stockholms stadsteaters hade premiär på en annan uppsättning hösten 2008, i regi av Hugo Hansén.
Pjäsen ingår även i samlingsboken Invasion! som publicerades våren 2008.