Hur mycket tjänar du? Vem tjänar du? I ≈ [ungefär lika med] möter vi ett myller av människor som är på kollisionskurs med marknaden.
Martina drömmer om att odla sig fri från det ekonomiska systemet, Mani vill krossa det. Andrej söker jobb, Freja söker hämnd. De investerar pengar i porto och pinjenötter, fejkbubblor och parfymer, barnvagnar och utopier. Alla tycks invaderade av siffror. Hur påverkas vi, våra blickar, våra ord, våra kroppar av det ekonomiska system som omger oss?
≈ [ungefär lika med] är en rolig och brutal pjäs som strävar efter att ge publiken maximalt underhållningsvärde per investerad krona. Vad krävs egentligen för att en pjäs ska vara värd sitt biljettpris?
”Genial samtidskritik signerad alkemisten Khemiri” /SvD
”Skakande Khemiri gör upp med marknaden” /UNT
”Tusan vad smart, drabbande och rolig ≈ [ungefär lika med] är!” /Andres Lokko, SvD
”Roligt och intelligent” /DN
”Helt överjordiskt bra” /SR Kulturnytt
”Det bultar i öronen och tåras i ögonen” /Nöjesguiden
”≈ [Almost Equal To] speaks directly to our present time in a way that is original, witty and amusing.” /Fréttablaðið, National Theatre of Iceland
”≈ [Almost Equal To] includes a sharp criticism of a society where a price tag is put on everything” /Morgunbladid
****** (of 6) ”As rewarding as a therapy session, only much cheaper.”
”Almost Equal To is a play you really must not miss, as it addresses a theme we all come across in our daily life, that is, money.” /Kulturkongen, Odense theatre
”≈ [Almost Equal To] is certainly well crafted – fun, fun, fun, intelligent, serious and a real ‘thinker’” /Ungt teaterblod
**** ”At Sukkerkogeriet, the circus comedy Almost Equal To exposes the ill-considered worship of the power of money symptomatic of our time.” /Fyens Stiftstidende
**** ”At the Odense Theatre, it is ’the money or your life!!’’ The obsession with finance in our society made into a sparkling, consciously confusing circus.” /Gregers Dirckinck-Holmfeld
”Humorous and articulate criticism of capitalism: political theatre for our time”
”A well-performed, articulate satire about the power of money in our society” /Klassekampen
”So good it hurts /Romsdals Budstikke
”A cheerful, entertaining and thought-provoking game of theatre” /Vårt land
”Amusing and well performed about money and status ego” /Scenkunst.nu
“…plenty of food for thought.” /Pioneer Press
”This is a provocative tragi-comedy, conceived with creativity, affection for the human condition, and a clear-eyed view of the barriers and falsehoods that block our promised pursuit of happiness.” /Talkin’ Broadway
Urpremiär 23 oktober 2014 på Dramaten, spelades till våren 2016. Har sedan dess spelats på Island, i Tyskland (flera versioner), Norge, Frankrike, Danmark och USA.
Intervju om pjäsen i DN här.
Regi: Farnaz Arbabi
Manus: Jonas Hassen Khemiri
Medverkande: Thérèse Brunnander, Ardalan Esmaili, Hamadi Khemiri, Bianca Kronlöf, Marall Nasiri, Christopher Wagelin och Pablo Leiva Wenger.
Scenografi: Jenny Kronberg
Kostym: Lena Lindgren
Ljus: Markus Granqvist
Musik: Anna Haglund
Peruk och mask: Thea Holmberg Kristensen