Khemiri är tillbaka från en semester som inte var så mycket semester för det var Berlinbibblor som skulle besökas och nya pjäsidéer som skulle testas och Gazatexter som skulle skrivas (publicerades 5 juli i DN och kan såklart läsas här).
Och på tal om länkar så har Abulkazzzem på Youtube snokat reda på en fransk tv-intervju med Khemiri från i våras. Kolla här.
Och på tal om skryt så har Amnesty lagt upp ett filmklipp från Khemiris läsning på deras 50-årsfirande. Kolla här.
Och på tal om firande så är Khemiri i Götlaborg 11-14 augusti för att stalka Prince, James Blake och Kanyiizie på Way Out West. Förhoppningsvis resulterar det i inspiration, vänhäng och en text för DN Kultur. Ja texten är klar och kan läsas här! Rubrik: Mormors Mitsubishi.
Och på tal om ingenting särskilt så deltar Khemiri i ett samtal på tema Hem under Stockholms Kulturfestival, 19 augusti, scenen utanför Kulturhuset, startar kl 14.
Ja, vi håller med – ta dig härifrån medan du ännu har chansen, packa en väska, lägg kuddar under täcket, smyg ut genom grindarna, smit innan vintern invaderar landet. Cykla till närmsta mack, lifta söderut, ta ett tåg ned till kontinenten, smyg på ett flyg som korsar Atlanten.
Om du hamnar i New York så kan du bota hemlängtan genom att kolla på Play Companys Obie-Award-belönade Invasion! Regi Erica Schmidt, återöppning 6 september.
Om du hamnar i Schweiz så kan du kolla på Luzerner Theaters version av samma pjäs. Här är det Krzysztof Minkowski som regisserar.
Och om du inte hinner längre än till Danmark så kan du kolla på Aalborg Teaters Invasion! Premiär 20 september.
Men tänk om du misslyckas, cykeln får punka, ingen ger dig lift, tåget kraschar och flyget ställs in och du hamnar i Göteborg? Då kan du ändå gå på Khemiris senaste pjäs: Apatiska för nybörjare. Den är (löst) inspirerad av Gellert Tamas viktiga bok De Apatiska. Pjäsen är en sorts skruvad svart komedi. Om apatiska flyktingbarn. Eller kanske snarare om apatiska politiker. Eller kanske allra mest om apatiska medmänniskor. 6 skådespelare spelar 34 roller.
Premiär på Folkteatern i Göteborg 17 september (därefter Sverigeturné med Riksteatern).
Efter pjäsen kommer eventuell hemlängtan vara som bortblåst.
Det ryktas om att Khemiri njuter vardag efter en hektisk sensommar som bland annat involverade en teaterworkshop i London på den supermysiga Arcola Theatre (ny pjäs på gång?!). Och en NY-tripp för att ta del av återöppningen av Play Company’s Invasion!
Här finns samlade Invasionsklipp – teaser och premiärpublikreaktioner och 15 highschoolstudenters vrålande entusiasm. Här finns NY Times andra recension av pjäsen (av Ben Brantley!) och här finns Variety’s recension.
I USA gjorde Khemiri även en intervju som publicerades i New York Times 11 september 2011, exakt 10 år efter ni-vet-vad. Samtidigt fick han chansen att bloggtipsa tidningens läsare om vilka hiphop-låtar som är obligatorisk lyssning om man vill skriva en pjäs. Här finns intervjun och här finns den lyssningsbara listan. 9 låtar, 1 standup-skit. Häftigt va? sa Khemiri. Mm, svarade vi. Bäst var den välbalanserade könsrepresentationen. Hm, sa Khemiri.
Resten av oktober är mer vardaglig och det innebär rutiner, skolsnack, föreläsningar, skrivtid och livtid. Apatiska för nybörjare spelar på i Göteborg, recensionerna har varit fina och turnén med Riksteatern drar igång i vår.
11 oktober offentligt samtal och läsning (och laxlagning?) på Moriska paviljongen i Malmö, kl 19.
17-19 oktober släpps Montecore på spanska av Miscelánea Editores.
20 oktober har Invasion! premiär i Sydkorea.
24 oktober Umeå bokkafé (utsålt).
25 oktober Motala bibliotek.
26 oktober samtalar Khemiri med kulturjournalisten Harald Hultqvist om sin önsketänkta själsfrände på Stadsbiblioteket i Stockholm (James Baldwin).
Och 31 oktober medverkar Khemiri på Skolforum i Älvsjö och avslöjar vilken roman är världens absolut världsbästa i världshistorien (och nej titeln innehåller varken röda ögon eller tigande tigrar).
18 november publicerade DN Kultur 47 anledningar till att jag grät när jag såg Ruben Östlunds film Play. Texten har länkats och kritiserats, hyllats och hånats. Vi läser texten som ett försök att förstå sin egen gråt och på samma gång ifrågasätta vissa okritiska läsningar av filmen. Men är det en diss av filmen? Är det en beef på gång mellan Östlund och Khemiri? Kommer det snart bli en finkulturell death match där Östlund och Khemiri möts i gryningen och kastar Delöööz-referenser och Ranciääär-citat på varandra tills en av dem ger upp? Nej Ruben Östlund är ju en überbegåvad filmskapare, det fattar alla (till och med Khemiri) och just därför är det extra viktigt att våga vara kritisk mot det som gömmer sig i hans fiktion. Kritiska läsningar är INTE automatiskt dissar, kritiska läsningar är kärlek och respekt (så länge de görs på rätt sätt). Och vi ser fram emot alla upprörda kulturbevarar-mäns svarstexter: ”47 anledningar till varför jag skrattar hånfullt åt överkänsliga grupper som tar illa vid sig av konstverk”. Som sen följs upp av: ”47 anledningar till varför jag tycker att Turteaterns uppsättning av SCUM-manifestet GENAST borde förbjudas”.
Avslutningstips: den som råkar vara i Danmark 24 november kan åka till Aalborg teater för att kolla på Transformators danskpremiär av Vi som är hundra (bilden). Och den som råkar vara i Märsta 21 november kan besöka Sigtuna Litteraturkväll där Khemiri kommer att läsa texter med bland andra Majgull Axelsson, Sara Paborn och Martina Lowden.
Five Dials är ett stiligt litterärt magasin i pdf-format producerat av brittiska förlaget Hamish Hamilton. Nummer 21 innehåller bidrag av Beirut (gruppen), Del the Funky Homosapien (rapparen), Raymond Chandler (författaren) och en viss svensk ordvrängare som bidrar med inte en, inte två, utan tre stycken översatta noveller på engelska. Ladda ned totally gratis här.
Alltmedan Khemiri fokuserar på färdigfilningen av en ny pjäs och firningen av det nyvunna Henning Mankell-stipendiet och besöket på teaterfestivalen i franska Reims där det blir debatt, fransk läsning av Vi som är hundra och gästspel av en textad tysk version av Invasion! A plus!