Livet går vidare eftersom livet måste gå vidare och ta de här fyra pillren så får du tillfällig lindring: det första innehåller generell goodness, några veckors semester, ett flyg till andra breddgrader, ett vindsrum med bergsutsikt och en nyfunnen familj.
Piller nummer två innehåller distraktioner och inspirationer: till exempel Nas nya skiva Life is Good och Daniel Espinosas starka sommarprat och Gombrowicz dagbok (igen). Och – när hjärnan vill ha sin skratt-fix – den här sortens fantastiska klipp. Etnicitet, kön, sexualitet, på 48 sekunder blankt!
Det tredje pillret är politiskt, det påminner om EDL-mötet som hålls 4 augusti i Stockholm, om motdemonstrationen, om framtiden som är för viktig för att inte bry sig om.
Det sista pillret består av en deadline, en ny pjäs ska lämnas innan 1 september, uppdraget är att skriva något som utgår från Mary Shelleys Frankenstein. Men istället för att läsa på om monster och vetenskapsmän så har researchen handlat om oljepeakar och ekonomiska demoner. Vad det ska bli? Det får vi se. Men just nu är det för många sidor, för många röster, för många spår och för få röda trådar. Snart ska det lämnas in och snart kommer uppdragsgivaren fråga: ”Vad hände med Frankenstein-temat?” och svaret blir: ”Alltså hm det finns där. Fast pjäsen handlar om ett annat sorts människoskapat monster. Ett system som de säger att vi inte kan leva utan. Men som vi måste försöka fantisera oss fria från”.
Upp och hoppa hösten startar officiellt NU med att Apatiska för nybörjare är Veckans föreställning på SVT. Detta betyder att den kan ses i avfilmad version från och med 1 september kl 20 och en månad framåt på SVT Play. En svart komedi om ”Utredarens” jakt på vad som hände med de apatiska flyktingbarnen i mitten av 00-talet. Skulden bollas fram och tillbaka mellan en familj, en tjänsteman och en politiker, allt medan verkligheten bit för bit krackelerar till något oigenkännligt. Och om man vill se en annan version av samma pjäs helt hundra procent live så får man komma till Stockholm stadsteater i februari 2013. Sara Giese regisserar och skådespelar gör bland annat Ann Petrén, David Lenneman och Shima Niavarani!
8 september är det premiär för Invasion! i San Francisco. Här är det Evren Odcikin som regisserar och teatern heter Crowded Fire. Västkusten rise up! Berkeley reprezzzent! Kommer Too $hort på premiären? Låt oss hoppas.
I den svenska vardagen, långt från hydraliklowriders och spårvagnsbackar, blir det inplanerade författarmöten (9 september i danska Århus, 13 september på Göteborgs Universitet, 26 september Lund och Landskrona), parallellt med vad som känns som en spännande svensk bokhöst: Gardell och Gelin, Hermele och Mohtadi, Said och Fröberg Idling! Och (sponsrat meddelande): Jag ringer mina bröder såklart, som släpps på Bonniers i oktober.
Och voilà månadens mygosh-jag-DÖR-vilken-röst-låt.
Vi är övertygade om att den måste finnas någonstans, den där hemliga nödutgången, passagevägen till en annan värld, där svart är vitt och brunt är grönt, där makt är ansvar och pengar är empati, där rosa människor inte går fullständigt BANANER när de får reda på att det finns en bibliotekarie på Kulturhuset som inte tycker att det är lämpligt att barn läser böcker där ickerosa människor avbildas i enlighet med gammeldagsiga rassiga stereotyper. En värld där rosa människor inte ser sig som ”ofärgade” aka transparenta aka normala och ickerosa människor inte ses som brokiga (eller kanske bråkiga). Fast… Varför klaga när det finns ”massajer i Kolmården” eller ”vitingar i AIK”?
Men i väntan på att vi lokaliserar den dörren (för den kan väl inte bara existera i vår fantasi?) så tar vi en reklampaus och konstaterar att oktober är en kontrastrik+intensiv månad. Allt från Språkvårdskonferenser (1 oktober) till Bergsjöbibblor (4 oktober), skolbesök (Karlstad och Umeå) och Babelbesök (7 oktober). 9 oktober SVT:s morgonsoffa, 12 oktober fläshig middagsbjudning i SVT:s Gokväll (Angela Davis kommer!), 13 oktober lördagsintervju TV4 där det bland bjuds på den här spotifylänken till Khemiris bästa polislåtar. Jag ringer mina bröder finns i bokhandeln, både som pappersbok och inläst ljudbok av Hamadi Khemiri. Minnestexten till vännen som gick bort i somras finns med i senaste numret av Bang. Och i nästa nummer av amerikanska litteraturmagasinet McSweeney’s deltar Khemiri i ett översättningsprojekt tillsammans med flaja författare som Cees Nooteboom och J.M. Coetzee. Slut på reklamen. Återgå pronto till att leta nödutgångar!
Musslor (Bivalvia) är en klass i djurstammen blötdjur och tillhör därmed också treskiktsdjuren. Musslor lever på stavelser och livnär sig som filtrerare. Djurklassen fanns redan för 560 miljoner år sedan. Musslor är bilateralt asymmetriska och består till 97 % av huvud. Musslor har ett tvådelat grammatiskt skal som skyddar deras kropp mer eller mindre bra. Skalet sluts genom särskilda muskler som aktiveras efter intensiva pratperioder när musslorna har varit med i tv-soffor och besökt skolaulor och avslutat det hela genom att åka till Vällingby för att vara med i Värvet – Kristoffer Triumfs podcast som är som skapad för en icke-mussla. Nu närmar sig nya deadlines och nya nedräkningar och musslorna bestämmer sig för att inte åka och titta på Invasion! som har premiär 15 november i Finland utan är kvar hemma och fokuserar på familjande plus skrivande. Bonusinfo: För att få tillräckligt med syre har musslor gälar. De ligger mellan mantelflikarna och bildar vanligen två blad på varje sida av kroppen. Foten är hos flera arter sammantryckt och tjänar som ställflyttningsorgan, varmed musslan långsamt kan krypa omkring. Hos andra är den böjd och i detta fall kan djuret kasta sig fram genom fotens rörelser. Det finns också arter där foten är förkrympt eller saknas, till exempel hos ostronen. Familjer och arter i urval: Flodpärlmusslor (Margaritiferidae), Målarmusslor (Unionidae), Vandrarmusslor (Dreissenidae) och Blåmusslor (Mytilidae).
11 december snabbresa till Paris för att närvara vid en läsning av Vi som är hundra och föreläsa på Sorbonne tillsammans med Sara Stridsberg. Den gemensamma föreläsningen äger rum på Sorbonne Paris IV, obs: 17 arr, kl 15, sal 120. Högläsningen av Vi som är hundra är senare samma kväll, kl 19, på Théâtre Ouvert. Nous qui sommes cent, heter den såklart på franska, översatt av den briljanta Marianne Ségol, iscensatt av Edouard Signolet, skådespelad av Emmanuelle Brunschwig, Céline Groussard och Elsa Tauveron. Och Stridsbergs Medealand, samma teater, samma tid, men dagen efter.
Sen julledighet och pepp inför Jag ringer mina bröder, the official pjäspremiär, på Malmö stadsteater 18 januari. Farnaz Arbabi regisserar, Angelica Radvolt, Kardo Razzazi, Gloria Tapia och Pablo Leiva Wenger medverkar. Riksteatern tar pjäsen på Sverigeturné i vår. Pjäsen är en del av projektet Europe Now och kommer att gästspela i London på Arcola Theatre 23-28 april.